دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

عایق صوتی

احتمالا شما هم از سر و صدای غیر قابل تحمل بچه های کوچک همسایه تان خسته شده اید و یا تصمیم به عایق کاری دفتر کار و یا منزل خود گرفته اید.

به منظور جلوگیری از انتقال صدا و ایجاد محیطی با آرامش نسبی، می بایست از فوم های صداگیر یا جذب کننده های صوت که به آن ها فوم عایق صوتی و یا عایق صوتی گفته می شود استفاده نمود.

عایق صوتی چگونه کار می کند؟

امواج صوتی در هوا حرکت می کنند. وقتی به سطحی برخورد می کنند، یا منعکس می شوند و یا جذب می شوند. سطوح سخت و صاف معمولاً صدا را به بهترین شکل منعکس می کنند و محیطی پر سر و صدا ایجاد می کنند. موادی که در جذب و مسدود کردن امواج صوتی مناسب هستند، می توانند به شما کمک کنند تا محیط داخلی آرام تری را ایجاد کنید.

عایق صوتی به طور ویژه برای جذب امواج صوتی و کاهش انتقال نویز طراحی شده است. عایق صوتی، با افت انتقال صدا که با اختلاف دسی بل بین صدای فرودی و صدای نفوذ شده بیان می شود، نشان داده می شود. هر چه این عدد بالاتر باشد، خاصیت عایق صوتی بهتر است.با توجه به نحوه انتقال، صدایی را که افراددوست دارند عایق بندی کنند را می توان به صداهای هوا (به دلیل ارتعاش هوا) و صداهای جامد (به دلیل ضربه به جامدات یا ارتعاش جامد) تقسیم کرد. نفوذ صدا با قانون جرم در آکوستیک مطابقت دارد.

خاصیت عایق صوتی در دیوار یا یک صفحه، به نسبت مساحت جرم آن بستگی دارد. هر چه جرم بیشتر باشد، ارتعاش این ماده سخت تر است، بنابراین خاصیت عایق بهتری خواهد داشت؛ بنابراین، بهتر است مواد متراکم و سنگین (آجر سفالی، بتن تقویت شده، ورق فولادی و غیره) را به عنوان عایق صوتی انتخاب کنید. بهترین راه برای عایق کردن صدای جامد، استفاده از ساختار غیر متصل است. این به این معنی است که بین دیوار و تیر اسپیندل و همچنین بین چارچوب ساختمان و تخته دیوار، آستر کشسانی را پر کنید. آستر کشسان را می توان از نمد، چوب  پنبه، لاستیک و یا موادی که خاصیت الاستیک دارند، انتخاب کرد.

عایق صوتی در مقابل جاذب صدا

عایق صوتی به مسدود کردن صدا اشاره دارد، به طوری که نتواند از اتاقی به اتاق دیگر منتقل شود. از سوی دیگر، جاذب صدا به جلوگیری از جهش صدا در اطراف اتاق اشاره دارد. از پنل های عایق صوتی می توان برای عایق کردن صدا در کل خانه یا اتاق های خاص داخل خانه مانند حمام یا اتاق خواب استفاده کرد. هنگامی که پنل های آکوستیک در دیوارهای داخلی خانه نصب می شوند، به کاهش انتقال نویز بین اتاق ها کمک می کنند.

همچنین استفاده از پنل های آکوستیک بین طبقات یک خانه دوطبقه، می توانند به آرام نگه داشتن محیط در طبقه پایین، کمک کنند. برای فضاهای تجاری، مدارس و ادارات، محصولاتی برای کنترل سطح صدا طراحی شده اند. این محصولات آکوستیک داخلی بر روی دیوارها یا سقف ها نصب می شوند تا به حداقل رساندن نویز و اکو پس زمینه کمک کنند.

عایق صوتی در مقابل عایق حرارتی

اگر به عایق  کاری خانه خود فکر می کنید، ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تفاوت بین عایق حرارتی و صوتی چیست. هدف اصلی عایق حرارتی، کاهش انتقال گرما برای خنک نگه داشتن خانه شما در تابستان و گرم تر در زمستان است. عایق حرارتی می تواند وابستگی شما به گرمایش و سرمایش مصنوعی را کاهش دهد و در نتیجه در هزینه قبض برق شما صرفه جویی کند. در حالی که بعضی از پنل های عایق حرارتی، دارای مزایای عایق صوتی هم هستند، پنل های عایق صوتی به طور ویژه برای کاهش انتقال صدا طراحی شده اند.

ضخیم تر و متراکم تر بودن پنل های عایق صوتی به شما کمک می کند تا خانه ای آرام و خصوصی داشته باشید. بعضی از پنل های عایق صوتی هم همان مزایای عایق حرارتی را دارند. این بدان معناست که با یک محصول، می توانید هم تنظیم حرارتی و هم تنظیم صدا را در محیط موردنظر خود دریافت کنید. قبل از انتخاب عایق، به فاکتورR-Value توجه کنید، زیرا به شما می گوید که این عایق، چقدر در کاهش انتقال حرارت مؤثر است. هرچه R-Value بالاتر باشد، می توانید انتظار صرفه  جویی بیشتری در مصرف برق داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *